Elke vrijdag organiseert collega Rianne in samenwerking met Bibliotheek Maarssenbroek taalcafé’s en spreektaalgroepen. Mensen die al ingeburgerd zijn verbeteren hier onder begeleiding van vrijwillige taalcoaches hun beheersing van de Nederlandse taal. In een ontspannen setting staan vooral spreken en luisteren centraal. Afgelopen vrijdag kreeg het taalcafé echter een bijzondere wending met de komst van een aantal 5 vwo-leerlingen van het Niftarlake College.
Een MDT- en Bubbelbrekersinitiatief
De deelname van de leerlingen aan het taalcafé maakte deel uit van het Maatschappelijke Diensttijd (MDT)-traject. Dit programma moedigt jongeren aan zich maatschappelijk in te zetten en betrokken te raken bij hun omgeving. Het doel van MDT is om jongeren waardevolle ervaringen te bieden die bijdragen aan sociale cohesie, zelfontwikkeling en het versterken van arbeids- en sociale vaardigheden. Bubbelbrekers, een belangrijk onderdeel van dit traject, helpt jongeren om contact te maken met mensen buiten hun gebruikelijke kring. Het traint hen in gespreksvaardigheden en het aangaan van ontmoetingen met ‘de ander’.
Gespreksvaardigheden in actie
Tijdens de ochtend kregen de leerlingen de kans om hun communicatievaardigheden, zoals luisteren, samenvatten en doorvragen, in de praktijk te brengen. Hoewel het in het begin spannend was voor zowel de taalleerders als de leerlingen om met elkaar in gesprek te gaan, verdwenen de zenuwen al snel. De scholieren begonnen met gesprekskaarten, maar al snel vloeiden de gesprekken over in spontane vragen, waarbij ook de taalleerders vragen terugkaatsten naar de leerlingen. Dit leidde tot openhartige uitwisselingen over uiteenlopende onderwerpen, zoals de herkomst van de deelnemers, de betekenis van Nederlandse spreekwoorden en culinaire gewoonten.
De vrijwillige taalcoaches speelden een belangrijke rol in het proces. Ze ondersteunden de gesprekken door op bepaalde momenten door te vragen en stelden de deelnemers op hun gemak, wat bijdroeg aan hun zelfvertrouwen in het spreken van de Nederlandse taal. Ook namen de coaches actief deel aan de gesprekken en zorgden ervoor dat de interactie vlot verliep. Hun inzet creëerde een gestructureerde en ondersteunende omgeving die de openheid en voortgang van de ochtend bevorderde.
Gedeelde positieve ervaringen
De leerlingen reflecteerden positief op hun ervaringen. Ze gaven aan het waardevol te vinden om buiten hun sociale bubbel te treden en in gesprek te gaan met mensen die ze normaal niet snel zouden ontmoeten. Ook de anderstaligen vonden de ervaring verrijkend en plezierig, mede door een keer met een andere leeftijdsgroep te praten. De gesprekken waren niet alleen leerzaam, maar ook verrassend, omdat de deelnemers in een andere dynamiek terechtkwamen dan ze gewend waren.
Het taalcafé van 15 november was een geslaagde ochtend waarin deelnemers uit hun “bubbel” stapten en waardevolle ontmoetingen hadden. De ervaring heeft zowel de jongeren, de taalleerders als de vrijwilligers verrijkt en bijgedragen aan het versterken van de sociale cohesie.
Word ook taalcoach!
Wil jij de taalbarrière doorbreken en anderstaligen begeleiden bij het verbeteren van hun Nederlandse spreek- en luistervaardigheid? Bekijk dan hier de vacature voor vrijwilliger en meld je aan als taalcoach!