12 oktober 2023 organiseerde MOmenz samen met gemeente Stichtse Vecht de bijeenkomst “Voorkom digitale oplichting”. Het doel van de bijeenkomst was om inwoners informatie te geven over digitale oplichting via de computer en smartphone.
8 oktober 2024 is er een nieuwe bijeenkomst Schrijf je hier in!
Lees hier meer over de vorige bijeenkomst:
Oplichting via internet
In de huidige tijd gaat alles snel en word er veel gedaan via het internet. Helaas zijn er criminelen die misbruik maken van het internet om op die manier geld afhandig te maken. Zo kan fraude gepleegd worden via verschillende digitale platformen en middelen. Je kunt telefonisch opgelicht worden via, Whatsapp, e-mail maar ook via een website is het mogelijk voor criminelen om iemand op te lichten via het internet.
In de bijeenkomst zijn 5 verschillende vormen van oplichting behandeld.
- Whatsapp-fraude/Hulpvraagfraude
- Phishing
- Helpdeskfraude
- Spoofing
- Datingfraude
Whatsapp-fraude/Hulpvraagfraude
Bij whatsapp fraude, ook wel hulpvraagfraude genoemd doen criminelen zich voor als een bekende en proberen op deze manier geld te stelen. Meestal doen deze criminelen zich voor als een (klein)zoon of (klein)dochter maar ook kunnen zij zich voordoen als vriend of vriendin. Het begint vaak met een verhaal waarin iemand een nieuw telefoonnummer heeft. Daarna volgt al snel een bericht dat diegene in de problemen zit met de vraag om te helpen door middel van een betaalverzoek. Deze vorm van oplichting is veelvoorkomend, wees daarom altijd alert en meld WhatsApp-fraude altijd zo snel mogelijk bij uw bank. Het is daarnaast aan te raden altijd de persoon eerst te bellen op het nummer dat bekend is.
Phishing
Bij phishing proberen criminelen je door middel van e-mails naar valse websites te lokken. Dit doen zij aan de hand van r verschillende methoden door te zoeken naar vertrouwelijke informatie over jou. Denk aan bankgegevens en persoonsgegevens zoals BSN en wachtwoorden, ook kunnen zij een direct betaalverzoek doen, bijvoorbeeld via Tikkie. Op deze manier proberen oplichters geld te stelen. Zorg ervoor dat je bij berichten over geldzaken dus altijd eerst checkt of de gegevens ook echt kloppen. Klik daarnaast nooit op een link van een mail die je niet vertrouwt, het beste is ook om geen bijlages te downloaden van een onbetrouwbaar bericht. Het is net zoals bij Whatsapp-fraude ook altijd aan te raden de organisatie of persoon waar het om gaat eerst te bellen.
Helpdeskfraude
Bij helpdeskfraude doen oplichters alsof ze helpdeskmedewerkers zijn. Vaak van grote, bekende bedrijven. Bij dit soort gevallen gebeurt het vaak dat je opeens gebeld wordt door iemand die zich voordoet als iemand van bijvoorbeeld een bank, het kan ook zijn dat iemand zich voordoet als iemand van een groot bedrijf zoals Microsoft. Zij proberen je dan het idee te geven dat er iets mis is met een betaling of bankrekening en bieden aan zogenaamd te helpen. Daarna zullen zij een geld bedrag vragen die jij dan moet overmaken op een kluisrekening of veilige rekening. Privé en inloggegevens kunnen ook worden gevraagd. Geef deze nooit af! Ook moet je nooit geld overmaken naar een ‘kluisrekening’, deze bestaan niet. Zoek altijd het nummer van de bank op en bel zelf, geef altijd bij het bedrijf zelf aan dat iemand zich voordoet als een medewerker. Aangifte bij de politie is ook belangrijk om deze vormen van oplichting te stoppen.
Spoofing
Bij spoofing gebruiken oplichters de identiteit van een organisatie of persoon wat precies lijkt op het origineel. Op deze manier kunnen zij zich voordoen als een bank, een instantie of een bekende. Zo lijken zij betrouwbaarder en hopen zij sneller geld te kunnen stelen. Deze vorm van oplichting is heel gevaarlijk, vooral omdat oplichters de mogelijkheid hebben identiteit gegevens te gebruiken om op die manier minder snel gepakt te worden. Al dan nog is het aan te raden eerst zelf te bellen en telefoonnummers op te zoeken van de instantie of persoon zelf. Klik daarnaast nooit op links of bijlages die je niet vertrouwt. Bekijk het bericht of mailtje altijd eerst goed voordat je iets doet, klopt het wat er staat? Is de informatie correct? Klopt de datum? Let hierop!
Datingfraude
Bij datingfraude wordt je opgelicht door iemand die je leer kennen via social media of een datingsite/app. Oplichters proberen via deze app contact te maken en jou het idee te geven dat zij te vertrouwen zijn. Het kan zijn dat oplichters in het vervolg proberen te communiceren via Whatsapp of per e-mail om vervolgens met een smoes om geld te vragen, voor een noodgeval of om elkaar zogenaamd te ontmoeten. Maak in dit geval nooit geld over naar iemand die je hebt ontmoet op social media of via een datingsite/app. Blijf daarnaast altijd communiceren via de site/app in kwestie en verander niet van app of website. Het is ook mogelijk de foto van iemand te controleren via Google Image of TinEye.
Oplichting in het algemeen
Oplichting heeft vele vormen en is niet beperkt tot de vormen die hier staan. Controleer dus altijd de betrouwbaarheid van berichten die je krijgt. Bel en check altijd na bij de organisaties en mensen waar het over gaat. Vertrouw je iets niet of ben je opgelicht? Doe dan aangifte bij de politie, ook is er de fraudehelpdesk voor aangifte omtrent fraude en oplichting. Zorg er daarnaast ook voor dat familie en vrienden ingelicht zijn. Op die manier verkleint de kans om opgelicht te worden.
Wil je meer weten over hoe je met de computer kan omgaan?
Dat kan bij de Bibliotheek, zij bieden diverse mogelijkheden aan, neem hier een kijkje: https://www.bibliotheekavv.nl/leren-en-hulp/oefenen-met-computer.html
Wil je je inschrijven voor de nieuwsbrief?
Maandelijks stuurt MOmenz een overzicht van alle activiteiten en de laatste ontwikkelingen en artikelen zoals je zojuist gelezen hebt.
Aanmelden inwoners nieuwsbrief
Heb je vragen neem contact op met:
Wijzer in eigen huis | Adviseur | Thuisadministratie | Welzijn op recept
Wijzer in eigen huis | Adviseur | Informatief huisbezoek | Welzijn op recept
Wijzer in mantelzorgen | Wijzer in gezondheid | Adviseur | Welzijn op recept